Sunday, December 6, 2009

10 tips meraih kebahagiaan
Ø Duduk sambil beristighfar pada waktu sahur/pagi
Ø Menyendiri utk bertafakkur
Ø Menjalin hubungan dgn org2 yg soleh
Ø Perbanyakkanlah zikir
Ø Melakukan solat sunat 2rakaat dgn khusyuk
Ø Membaca al-Quran dan renungkan isinya
Ø Berpuasa sunatlah walaupon pada waktu yg sangat panas
Ø Bersedekahlah secara sembunyi2 tanpa pengetahuan orang
Ø Meringankan beban seseorng muslim yg sedang dalam kesulitan
Ø Usahakan menjalani hidup di dunia dgn zuhud

Sedangkan kehidupan di akhirat itu lebih baik dan lebih kekal(surah al-a’ala 17)
-La-tahzan-
Aha...buatlah bnd2 kt atas tu kalo nk rasa bahagia..tp kadang2 kita ni lalai(termasuk akula)...
Slalu gak tertanya2..apa tujuan kita hidup di dunia ni??hmm...!!!
Cnthla kalo cuti skolah ke,cuti sem ke..masa kite byk sgt t papa yg kite buat??ada yg keja,ada yg dok umah je,ada yg abeskn masa dgn jalan2 p holiday...tp sume2 tu xdpt haling kite drpd menjalankan tanggungjwb kite terhadap Yg Maha Pencipta.

Biasanya student2 ni(termasok aku gk), bile dh bz..agak mls la nk beribadat,maksud aku melambatkan solat ke..bknnya xnk solat..melampau rr cm2.
Kalo mls at least kite zikir dlm hati ke,igt Allah.jgn la dok pk bnd2 yg bkn.tp aku slalu pk bnd2 yg blom terjadi lg. Cnthnya kalola aku sakit ke,kalola aku mati ke,or bnd2 laen.drpd dok pk bnd2 tu,bek kite pk cr2 nk pertingkatkan ibadat kite ke..ada pekdah sket.kalo dok saja2 tu, ringankanlah mulut tuk zikir.mls nk gerak mulut,hati pon bole buat.
(nasihat tuk diri sendiri gk)

Yg benar
-aku yg tgh dok atas katil,9.44pm-

No comments:

Post a Comment