Saturday, November 10, 2012

Suatu pengalaman

Assalamualaikum,
how are you readers? hope doing fine.
Banyak sangat nak luahkan kat sini but I will stroy slowly hehe.
My internship kat BP Chemicals is going to end soon. Disember ni
dah habes la tapi sebab sayang sangat kt Bp ni so aku sambung la
sampai bulan January next year. Apa yang ak nak share ni pasal
pengalaman yang aku dapat kat BP ni la. Masa first sampai sini aku
dok under Mr.Lim See Boon, dia Chinese tapi cakak ganu. Sv aku
ni memang rilex giler nak mampus haha. So bila dia rilex je aku
pon memang rilex giler ah, siap boleh tido lagi kat surau, ngular2 haha.
Kerja tu still on la tapi aku rasa macam aku tak dapat apa yang aku
nak as an engineer. Yeah I manage projects under him tapi aku
rasa macam xblaja betul2 sebab sv aku ni bagi je apa yang aku nak,
dia pon macam tak ajar betol2 how to deal with projects. But then
dia pindah ke BASF Petronas sebab dia dapat offer lagi best.

So I was attached under Mr Lim Su Seng, my sv's cousin. He is
an E/I Superitendant, kira bos jugak la. Dia suka gertak and ugut
aku,kalo dok under dia memang akan nangis la sebab dia akan
bagi banyak sangat kerja dan dia nk detail gila2 kalo buat kerja dia.
So aku rasa macam nak give-up and suddenly pikir negative.
Then he gave me one project to handle. He always remind me,
"Mimie you should work as an engineer not as a trainee, remember that!"
Aku pon rasa macam semangat giler ah dah dia panggil aku engineer haha.
Sv aku ni langsung tak tolong aku handle projek ni tapi dia bagi guide
yang betol la. so aku start la handle projek ni. Start dari site visit,
buat design, order spare part, kira tax, buat schedule when my project
can finish. Aku rasa macam leceh giler but then aku realize apa yang dia
suruh aku buat ni, this is for my future. Aku jadi semangat gila setiap
kali ada discussion ngan dia. He always said, "Mimie if work under me,
I will guide you what truly engineer should do, I will give you all the info
needed." peerrghhhh rasa semangat gila. Now aku dah tak ngular2 dah,
every morning pergi kerja, aku buat kerja sungguh-sungguh.

This is the best experience Ive ever had. Hope this will guide me
for the future. Pray to me.


No comments:

Post a Comment